مفهوم عبادت
روی ماه پروردگار
نماز-ستون دین

 

روح و حقيقت عبادت، ذكر و ارتباط عبد با معبود و رابطه خالق با مخلوق است و اين حقيقت در نيايش حاصل مي‌گردد و بلكه همه مخلوقات اعم از حيوان و نبات و‌‌جماد به زبان تكوين پيوسته‌ عرض حاجات نموده و تمام مايحتاج آنها را خداوند فراهم مي كند و به مقتضاي «كل يوم هو في شان» دستگاه عالم خلقت را اتوماتيك قرار نداده، بلكه دست غيبي خودش پيوسته به كار است و هر موجودي را اداره و مرتب مي كند و قبله حاجات همه موجودات است«الله الصمد» (اهتمام ،1384؛124).
برای شیعه بهترین الگو برای عبادت ، عبادت های عارفانه علی (ع) است. علی (ع) درباره تفاوت تلقی مردم از عبادت فرموده است: « همانا گروهی خدای را بر انگیزه پاداش می پرستند که این عبادت تجارت پیشگان است گروهی او را از ترس می پرستند این عبادت ، عبادت برده صفتان است و گروهی او را برای آن که سپاس گزاری کرده باشند می پرستند این ، عبادت آزادگان است و سپس می فرماید « خدایا من تو را به خاطر بیم از کیفرت و یا به خاطر طمع در بهشتت پرستش نکرده ام من تو را بدان جهت پرستش کرده ام که شایسته ی پرستش یافته ام ». اما از دیدگاه نهج البلاغه دنیای عبادت دنیای دیگری است دنیای عبادت آکنده از لذت است لذتی که با دنیای سه بعدی مادی قابل مقایسه نیست
به همان نسبت که وابستگی و غرق شدن در مادیات انسان را از خود جدا می کند عبادت انسان را به خویشتن باز می گرداند. عبادت به هوش آورنده ی انسان و بیدار کننده ی انسان است و در اثر عبادت و در پرتو یاد خدا و ذکر او انسان خود را آن چنان که هست می بیند و به نقص ها و کسریهای خود آگاهانه می گردد . در اثر عبادت است که انسان پی به حقارت و پستی آمال و آرزوهای محدود مادی می برد(قرائتی ،1384؛43).
انیشتین دانشمند معروف ، گر چه متخصص در فیزیک و ریاضی است درباره ی مذهب نوع سومی قایل است که آن را مذهب حقیقی یا مذهب وجود یا مذهب هستی می نامد و می گوید « در این مذهب فرد کوچکی آرزوها و هدفهای بشر و عظمت و جلالی که در ماورای پدیده ها در طبیعت و افکار انسانی تظاهر می نماید حس می کند و وجود خود را یک نوع زندان می پندارد و می خواهد از قفس تن پروازکند و تمام هستی را یک باره به عنوان یک حقیقت واحد دریابد .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روی ماه پروردگار و آدرس zekrekhoda.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 78
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 78
بازدید ماه : 833
بازدید کل : 4587
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1